Huisvesting is een uitdaging voor vele expats die naar Eindhoven komen.

Een “Goeth” gesprek met: Stephany Djarkasi, Expat Manager YER Nederland B.V.
We spreken Stephany op haar vrije vrijdagochtend. ‘Dat is lang geleden, want door topdrukte heb ik extra gewerkt – ook op mijn vrije vrijdagen. De expats blijven maar komen,’ zo vertelt ze lachend. We praten met Stephany over het belang van een warm welkom én goede huisvestiging voor een expat. Bovendien deelt ze met ons haar gouden tip over hoe je – in deze oververhitte markt – toch snel aan een huurwoning komt.
Zachte landing in Eindhoven
Stephany is ruim een jaar werkzaam als Expat Manager bij YER. Een uitdagende functie waarbij ze expats, uit de gehele wereld, een zachte landing geeft in Eindhoven. ‘We willen dat alle door ons gedetacheerde arbeidskrachten, of deze nu aan de slag gaan bij AMSL, Philips, NXP of DAF, zich vanaf dag één in Eindhoven welkom voelen.’ Daar komt veel bij kijken volgens Stephany.
‘Ik wacht iedere expat op Schiphol persoonlijk op.’
Van A tot Z begeleiding
YER heeft 1700 mensen gedetacheerd, waarvan 300 expats. Om deze allemaal persoonlijk te begeleiden gaat Stephany doordacht te werk. ‘Zodra ik van één van mijn collega’s verneem dat een international een arbeidsovereenkomst heeft getekend plan ik een telefonische intake. ‘Hierbij inventariseer ik precies datgene wat iedere individuele expat nodig heeft om comfortabel in Nederland aan de slag te gaan. Ik ben het die het eerste telefoontje ter kennismaking pleegt en degene die de expat – en eventueel zijn of haar familie – van Schiphol afhaalt en ze naar hun nieuwe ‘thuis’ begeleid.’
‘Hoe sneller en positiever een expat ‘landt’, hoe hoger zijn werkdrive.’
Geen nummer
Voor Stephany is het belangrijk dat mensen zich geen nummer voelen. Dit geldt voor zowel opdrachtgevers (organisaties die werken met via YER gedetacheerde arbeidskrachten) als de arbeidskrachten die YER detacheert en werft.
‘Where are all the trees?’
‘Ik wil niet dat onze expats door onbekenden op Schiphol opgehaald worden. Ben je gek, dat doe ik zelf. Die eerste voet aan Nederlandse bodem is ongelofelijk spannend, daar hoor ik als contactpersoon toch bij te zijn? Wij zijn van mening dat hoe sneller arbeidskrachten letterlijk en figuurlijk op Nederlandse bodem ‘geland’ zijn, hoe positiever hun werkdrive. En weet je wat grappig is? Iedere expat vraagt mij standaard vanuit de taxi naar Eindhoven: ‘Where are all the trees?’ Kortom, onze ‘vlakke’ natuur lijkt in het niets op dat wat zij gewend zijn.
Veel te regelen
Een expat heeft veel nodig; van een verblijfsvergunning tot een bankrekening en van ziektekostenverzekering tot huisvesting. Stephany regelt, indien gewenst, alles. Ze voorziet iedere expat van advies op maat omtrent het wonen en werken in regio Eindhoven. Een arbeidsintensief traject, zeker als het expats uit Azië of bijvoorbeeld Zuid-Amerika betreft.
‘Minimale afleiding voor een maximale werklust.’
‘Europeanen weten hoe het werkt, maar de echte expats zijn onzeker – door onwetendheid. Dat neem ik weg. Zeker als het een familie betreft die alles opgeeft. Ik help en adviseer bij alle facilitaire, financiële en praktische zaken. Van scholen en opvang tot aan een babybedje. Ook adviseer ik moeders met jonge kinderen over de initiatieven die er zijn om andere ‘expat-vrouwen’ te ontmoeten en de kinderen met elkaar te laten spelen.’
Telefoon altijd aan
Het enige dat een expat moet doen, is de koffer inpakken, aankomen in Nederland en de koffer uitpakken. Alle randzaken worden door Stephany geregeld, zodat de expat met minimale afleiding maximaal aan het werk kan. ‘Mijn telefoon staat nooit uit, ik ben altijd bereikbaar. Ze werd ik onlangs – om 21 uur – gebeld door een Braziliaanse arbeidskracht omdat zijn vrouw van de trap gevallen was. Ik schakel dan direct. Dat is onze toegevoegde waarde richting de internationale arbeidskrachten én onze opdrachtgevers. Zij zijn gebaat bij enthousiaste en energieke werknemers die zich zonder afleiding op het werk kunnen richten.’
Huisvesting als uitdaging
Huisvesting is voor Stephany de grootse uitdaging, terwijl juist een thuis een cruciaal onderdeel is van een ‘zachte landing’. Stephany: ‘Snel schakelen is in deze tijd het sleutelwoord. Ik stuur iedere expat een top drie aan woningen en spreek ik af dat ze direct moeten reageren. We moeten samen snel schakelen, dat is de voorwaarde. Ik bezichtig de woning, maak een video of foto’s en overleg direct, waarna we binnen een uur ja of nee kunnen zeggen. De gouden tip? Bij de panden die ik ken, plan ik niet eens een bezichtiging, maar zeg ik direct ja. De enige manier om in deze oververhitte markt aan goede huisvesting te komen.
Ook kijk ik direct in de ochtend op sites van Pararius en Goeth Vastgoed, omdat zij hun aanbod actueel houden. Ik maak het bij andere partijen helaas nog te vaak mee dat ik bel en een woning allang vergeven blijkt. Dat is zo’n tijdverspilling voor iedereen. Kortom, snel schakelen en erbovenop zitten bij actuele websites – direct om negen uur in de ochtend als het aanbod live gaat – is het beste devies.’
Stephany kijkt voor haar selectie aan woningen vooral naar prijs, locatie en de mate van huiselijkheid. Bovendien maakt ze voor iedere expat een financiële berekening, zodat hij of zij met alle vaste lasten weet wat er onder de streep overblijft. ‘Er moet voldoende overblijven om hier prettig te kunnen leven.’
Meedenken
Om een goede en actuele vastgoedselectie te maken schakelt Stephany bijna dagelijks met Goeth Vastgoed. ‘Ik werk dolgraag samen met Renée. Zij is net zo klantgericht als ik ben en geeft expats een warm welkom. Ik maak het te vaak mee dat – waarschijnlijk door de overspannen markt – veel vastgoedverhuurders geen tijd stoppen in mijn zoektocht. Ze willen of kunnen door tijdgebrek niet meehelpen en komen niet terug op vragen. Renée doet dat wel. Zij maakt zich hard om mijn zoektocht te bespoedigen. Ook is dit team niet te beroerd om een expat te helpen als het bijvoorbeeld niet lukt om de energie aan te sluiten. Het team van Goeth Vastgoed wijst een expat nooit de deur. Figuurlijk dan, letterlijk juist wel,’ zo zegt Stephany breed lachend. ‘Bovendien bieden zij appartementen van hoogstaande kwaliteit.’
Turkse koekjes
Als we vragen wat haar werk zo leuk maakt zegt ze: ‘Ik vind het prachtig om van zo dichtbij verschillende culturen mee te maken. Ik word voor even onderdeel van het leven van een expat. Hierdoor hoor ik de meest indrukwekkende verhalen, waardoor ik mijn eigen leven in Nederland nog meer waardeer. Het is dankbaar werk, waarvoor ik verwend word met souvenirtjes uit de hele wereld; een drankje uit Brazilië en koekjes uit Turkije. Deze expats maken mijn wereld groter.
Over YER
YER is een internationaal arbeidsbemiddelingsbureau voor vaste en tijdelijke functies, gericht op professionals met een Bachelor-, Master- of PhD-titel. In Nederland heeft YER tien kantoren, waaronder vestiging Eindhoven. YER is sinds 1987 actief in de arbeidsbemiddeling en inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende internationale speler voor de invulling van zowel tijdelijke als vaste functies.